Na jakie pytania odpowie Ci strategia?

Na jakie pytania odpowie Ci strategia?

Wiem, że podjęcie decyzji o zmianie, bądź zrobieniu czegoś zupełnie nowego jest trudne. Sama wielokrotnie doświadczałam tego zarówno w odniesieniu do swojego życia zawodowego, jak i przechodząc przez takie procesy z moimi klientami. Może myślisz sobie, że w sumie dobrze jest jak jest. Jakieś tam działania marketingowe masz, bo agencja prowadzi dla Ciebie kampanie Google Ads, a freelancer zajmuje się profilem na Facebooku. I jest to dla Ciebie wystarczające. Jeśli Twoja firma działa tak, jak oczekujesz i realizujesz swoje cele to ok. Jeśli jednak zastanawiasz się teraz – “Ale jakie cele?” albo “A jak ja oczekuję, że będzie działała moja firma?”, to jednak pasuje coś poprawić.

Jeśli jeszcze nie wiesz dlaczego warto mieć strategię marketingową, to zapraszam do zapoznania się z tym tekstem. A jeśli już go czytałeś, to sprawdź teraz na jakie pytania, taka strategia odpowiada i czy te odpowiedzi będą dla Ciebie wartościowe.


Kto jest Twoją grupą docelową? 

“No jak to kto? Wszyscy, którzy mogą coś ode mnie kupić.” Część z Was z pewnością właśnie tak teraz pomyślała. Ale niestety jest to tylko po części prawda. Nie jesteś bowiem w stanie pozyskać wszystkich potencjalnych klientów, a co więcej, uwierz mi, wcale tego nie chcesz. Dlaczego? Bo niektórzy wcale się na Twoich klientów nie nadają lub nie chcą nimi być. Mogą mieć bowiem oczekiwania, których nie możesz bądź nie chcesz spełnić. Weź pod uwagę, że klient poszukujący usługi premium, nie będzie zadowolony ze standardowych rozwiązań, a z kolei ten, który ma ograniczony budżet, na opcję droższą się nie zdecyduje nawet, jeśli będzie się mu ona bardzo podobać. W takich sytuacjach zmarnujesz tylko czas i energię na rozmowy i przesyłanie ofert do klientów, których finalnie nie pozyskasz. 

Dlatego tak ważne jest, żeby na samym początku doprecyzować:

  • kto tak naprawdę jest Twoim klientem, 
  • jak liczna jest to grupa, 
  • gdzie możesz znaleźć jej przedstawicieli,
  • za pośrednictwem jakich kanałów komunikować się z nimi
  • jakie informacje na temat firmy/produktu przekazywać im w pierwszej kolejności. 

Określenie prawdziwej grupy docelowej, a nie tej wymarzonej, jaką chcielibyśmy mieć, jest pierwszym krokiem do prowadzenie efektywnej komunikacji marketingowej. Dzięki temu bowiem dowiesz się jakimi kanałami i w jaki sposób powinieneś się z tą grupą komunikować. 


Kto jest Twoją konkurencją?

Sytuacja bardzo podobna do tej, którą omówiliśmy w przypadku grupy docelowej. Nie każda firma posiadająca taki sam produkt lub usługę jest Twoim konkurentem. Jeśli dopiero startujesz w swojej branży, to możesz oczywiście przypatrywać się liderom (są w końcu konkurencją do której aspirujesz), ale powinieneś się skupić  na firmach będących na podobnym poziomie jak Ty. 

Sprawdź:

  • czym się wyróżniają,
  • jak komunikują się ze swoimi klientami,
  • gdzie się reklamują.

Nie chodzi oczywiście o to, żebyś kopiował ich działania. Wprost przeciwnie, jeśli chcesz się wyróżnić, to musisz sprawdzić na co nacisk kładą inni, żeby móc postawić na swoje indywidualne przewagi. 

Może się oczywiście zdarzyć, że Twoja konkurencja nie prowadzi żadnych działań marketingowych (tak, są jeszcze takie branże, w  których może się to wydarzyć), nie usprawiedliwiaj jednak tym własnej bezczynności. Nie wiesz nigdy, kiedy konkurent się obudzi i fajnie byłoby być już kilka kroków przed nim, jeśli to się wydarzy. 

Jakie są twoje mocne i słabe strony? 

To jest trudna chwila szczerości. Warto do odkrycia tego zaprosić innych, bo samemu ciężko być obiektywnym. Szczególnie wtedy, gdy rozpatrujesz aspekty dotyczące Twojej własnej firmę, która jest dla Ciebie jak dziecko. Dlatego nie bój się pytać. To, że nie nazwiesz słabych stron po imieniu, nie sprawi, że przestaną one istnieć. Właśnie tylko wtedy, jak to zrobisz, będziesz mógł te rzeczy naprawić. Klienci, pracownicy, a czasami nawet przyjaciele czy członkowie rodziny mogą Ci dać bezcenne wskazówki, określając w jakich obszarach Twoja firma jest mocna, a nad czym powinieneś popracować. 

Jakie są Twoje cele?

Oczywistym wydaje się, że każda firma ma określone cele, które chce realizować. Wbrew pozorom jednak tak nie jest. I nie mówię tylko o celach marketingowych (chociaż zachęcam oczywiście, żeby takie sobie wyznaczać), ale także tych strategicznych, które są podstawą do działalności i rozwoju firmy. Jeśli w określonych celach masz tylko to, żeby firma funkcjonowała (a dość często tak się właśnie zdarza), to szanse na to, że się rozwiniesz są naprawdę znikome, za to ryzyko tego, że zaczniesz podupadać – naprawdę spore (konkurencja nie śpi). Dlatego warto zauważyć, że strategia marketingowa da Ci również odpowiedzi na pytania strategiczne, takie jak ilość klientów których chcesz pozyskiwać w skali roku przy określonym budżecie reklamowym i zasobach jakimi dysponujesz. Naprawdę warto określać cele i planować. Nawet jeśli nie uda Ci się wszystkiego zrealizować w danym roku, to i tak zrobisz więcej, niż gdybyś w ogóle nie planował. 

Za pomocą jakich narzędzi się komunikować? 

To częsty problem dla osób, które nie mają bogatej wiedzy z zakresu marketingu. Zazwyczaj decydują się więc na te rozwiązania, które sprawdzają się u konkurencji, bądź są powszechnie wykorzystywane. Niekoniecznie jest to dobre rozwiązanie. Ryzykujesz inwestowanie środków pieniężnych i czasu, w coś, co może nie przynieść Ci żadnych korzyści. Dlatego też, jeśli po analizie grupy docelowej nie jesteś w stanie sam określić gdzie się komunikować (np. media społecznościowe, portale i grupy eksperckie, newsletter), to może warto poprosić specjalistę, który pomoże Ci w stworzeniu podstawowej strategii. Inwestycja w takie konsultacje często może okazać się zdecydowanie tańsza, niż poświęcanie środków na prowadzenie kampanii za pośrednictwem narzędzi, które do Twojej grupy docelowej nie są w stanie dotrzeć. 


Oczywiście strategia odpowie na zdecydowanie większą ilość pytań. Te pięć, które tutaj wskazałam, to takie niezbędne minimum, żeby Twoja świadomość na temat firmy była większa. Czytając ten tekst zastanawiałeś się nad tym jakich odpowiedzi udzieliłbyś w stosunku do własnej firmy bądź firmy, w której aktualnie pracujesz? Świetnie. Weź w takim razie kartkę papieru i zapisz te odpowiedzi. Jeśli nie na wszystkie pytania jesteś w stanie odpowiedzieć, poszukaj pomocy, albo po prostu zastanów się nad nim i dłużej. To co teraz stworzysz, może być początkiem Twojej własnej strategii. Naprawdę wierzę, że każdy jest ją w stanie stworzyć, więc warto zacząć od małych kroków.  

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.