Jak (i po co?) samodzielnie kontrolować kampanie marketingowe dla swojej marki.

Raporty i podsumowania miesięczne, kwartalne, roczne… to zazwyczaj jest domena korporacji i dużych zespołów pracujących nad wspólnym projektem. Dlaczego więc zachęcam Cię do tego, żebyś raportowała postępy swoich kampanii marketingowych sama do siebie? 

Dowiesz się, czy to co robisz, ma w ogóle sens. 

Nie bez powodu we wszystkich materiałach, które tworzę po to, żeby pomóc Ci w rozwoju Twojej marki, zachęcam do planowania, raportowania i zbierania wniosków. Moim celem nie jest to, żeby dać Ci „kilka przydatnych tipów na to, jak rozkręcić Twoje media społecznościowe”. Mi zależy na tym, żebyś zrozumiała swoich klientów, dowiedziała się jak się z nimi porozumiewać i poznała lepiej swój własny biznes. Dlatego tak ważne jest właśnie podsumowywanie swoich działań w określonym rytmie czasu. Według mnie miesiąc, to wycinek czasu, który może Ci już dać pewien obraz tego, co się dzieje w Twoim marketingu. 

Żeby być bardziej konkretną pokażę Ci na początek trzy bardzo ważne pytania, na które odpowiesz sobie, dzięki robieniu miesięcznych podsumowań swoich kampanii marketingowych. 

Tworząc takie zestawienia: 

🔸 Wiesz, ile tak naprawdę pracy włożyłaś w rozwój swojej marki.

🔸 Wiesz jakie efekty w ten sposób wypracowałaś.

✅ A jak złożysz te dane, to dowiesz się czy w kolejnym miesiącu powinnaś zintensyfikować swoje działania czy pozostawić je na tym samym poziomie.

🔸 Wiesz, które treści najbardziej zainteresowały Twoją społeczność/Twoich klientów.

🔸 Wiesz, co nie spotkało się z takim zaangażowaniem jakiego się spodziewałaś.

✅ A jak to przeanalizujesz, to zdecydowanie łatwiej będzie Ci tworzyć angażujące/sprzedające treści w kolejnym miesiącu, bez marnowania czasu na takie, których i tak nikt nie klika/czyta.

🔸 Wiesz jak rozwijają się Twoje profile/lista subskrybentów newslettera/ilość wejść na stronę lub bloga.

🔸 Wiesz, które z Twoich kanałów komunikacji nie trafiają do Twoich klientów/nie angażują ich.

✅ A jak oprzesz się na tych danych, to poświęcisz swój czas głównie na działania w tych miejscach, które są dla Ciebie najbardziej wartościowe.

Jakie dane zbierać? 

Tutaj mogłabym odpowiedzieć, że to zależy 😉 Zależy od wielu czynników, m.in. od tego: z jakich narzędzi marketingowych korzystasz, czy prowadzisz działalność typu ecommerce, czy masz jakieś cykliczne akcje promocyjne lub wyprzedaże, itd. Jednak w związku z tym, że każda z Was ma inną specyfikę swojego biznesu, to spróbuję wskazać rozwiązanie uniwersalne, na którym skorzystać może każda z Was. Zrobimy więc miesięczny bilans komunikacji marketingowej. 

W zależności od tego, na jakim etapie są Twoje kampanie marketingowe, możesz rozpatrzyć to na różnych płaszczyznach. Poniżej znajdziesz krótką listę, która może Ci w tym pomóc. Wybierz z niej te punkty, które były dla Ciebie najistotniejsze i te kanały komunikacji, których używałaś.

1. Facebook/Instagram

➡ Ilość opublikowanych postów

➡ Średnia ilość interakcji pod postem

➡ Średni zasięg posta 

➡ Trzy posty, które wzbudził największe i najsłabsze zaangażowanie 

➡ Ilość nowych fanów/obserwatorów 

2. Blog/strona www

➡ Ilość wpisów (w przypadku bloga)

➡ Ruch na stronie

➡ Ilość nowych użytkowników

➡ Ilość powracających użytkowników

➡ Średni czas spędzony na stronie

➡ Najczęściej wyświetlane wpisy/podstrony 

3. Newsletter 

➡ Ilość przeprowadzonych kampanii

➡ Ilość nowych subskrybentów

➡ Ilość osób, które się wypisały 

➡ Kampanie z największą i najmniejszą ilością otwarć/przejść na stronę (jeśli taki był ich cel)

Jak wyciągnąć wartościowe wnioski? 

I tutaj właśnie zaczyna się największa zabawa. Nie ma gotowego narzędzia, które wskaże Ci w jaki sposób przeanalizować dane, które zgromadzisz. To jest właśnie ten moment, w którym musisz zaufać sobie samej i skupiając się na zebranych danych, znaleźć te informacje, które będą dla Ciebie kluczowe. Poniżej podam Ci listę pytań, od których możesz zacząć. Pamiętaj jednak, że to Ty znasz swój biznes najlepiej, tylko Ty sama wiesz, kto jest Twoim klientem i jakie są Twoje cele, dlatego tylko Ty jesteś w stanie stworzyć pełną listę pytań, które mogą być dla Ciebie istotne przy podsumowaniu miesięcznym. 

  1. Który z Twoich kanałów komunikacji (Facebook, Instagram, blog, etc.) trafia do największej ilości osób? Może warto poświęcić na niego więcej czasu?
  2. Który z Twoich kanałów komunikacji ma najmniejsze zasięgi/zaangażowanie? Czy na pewno powinnaś nadal poświęcać na niego czas? Jeśli tak, to może warto coś zmienić w tych działaniach? 
  3. Który z Twoich kanałów komunikacji buduje największe zaangażowanie? Czy treści, które tu zamieszczasz różnią się od innych? 
  4. Jaka tematyka wzbudza największe zainteresowanie wśród Twojej społeczności? Czy możesz ją jakoś rozwinąć w kolejnych miesiącach? 
  5. Jaka tematyka w ogóle nie buduje zaangażowania? Czy jest ona na tyle kluczowa, że nie możesz z niej zrezygnować? 
  6. Jaki procent wszystkich Twoich działań marketingowych stanowiła komunikacja sprzedażowa? Czy efekty w postaci sprzedaży były wystarczające? Czy budziła ona zaangażowanie?

Myślę, że te kilka pytań pokazało Ci już kierunek w jakim możesz iść, żeby wyciągnąć wnioski ze stworzonego podsumowania. Jeśli w każdym miesiącu poświęcisz dwie godzinki na zebranie danych i ich analizę, to zaoszczędzisz kilka razy tyle godzin pracy nad tworzeniem nieefektywnych treści marketingowych, dlatego warto się czasami na chwilę zatrzymać, żeby móc pracować mniej a mądrzej. 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.