Jakie pytania zadawać klientom w wywiadach badających grupę docelową?
Każda z Was może przeprowadzić wywiady z przedstawicielami grupy docelowej, trzeba się tylko do tego odpowiednio przygotować. O szczegółach opowiadam w jednym z odcinków podcastu, przedstawiam w nim też przykładowe pytania, jakie ja zadawałam w wywiadach swoim klientkom. Jeśli chciałabyś przeprowadzić takie rozmowy z przedstawicielkami swojej grupy docelowej, to myślę, że ten mój scenariusz rozmowy może Ci pomóc.
Żeby mieć pewność, że rozmowa będzie wartościowa i otrzymasz informacje, które będą dla Ciebie wartościowe w dalszych działaniach marketingowych, to kluczowe jest, żebyś stworzyła sobie pewien konspekt rozmowy. Ja proponuję, żeby podzielić ją na 3 części. O tym jak przygotować się do rozmowy, jak wybrać osoby, z którymi przeprowadzisz wywiady i jak informacje wykorzystać to w swoich działaniach marketingowych, opowiadam w nowym odcinku podcastu.
A jeśli już wysłuchałaś tego odcinka i chcesz przeprowadzić swoje wywiady, to podrzucam Ci moje pytania, które mogą Ci pomóc w przygotowaniu własnych wywiadów.
Część pierwsza – ta w której chciałam dowiedzieć się jak najwięcej na temat swoich klientek:
- Jak długo prowadzisz swój biznes na jakim on jest etapie?
- Czym zajmuje się Twoja marka?
- Jakie są Twoje największe problemy związane z prowadzeniem działań marketingowych dla Twojej firmy?
- Gdzie szukasz pomocy, chcąc rozwiązać te problemy?
- Czy korzystasz z pomocy płatnych czy raczej z bezpłatnych materiałów?
- Jaka forma materiałów na temat działań marketingowych jest dla Ciebie najbardziej przystępna? Np. podcasty, blogi, ebooki, livy, posty w social media.
Jeśli robiłam wywiad z osobą, która nie skorzystała z mojej oferty dopytywałam:
Czy chciałabyś stworzyć strategię marketingową dla swojej marki?
Z jakimi problemami związanymi z marketingiem chciałabyś w najbliższym czasie popracować.
Część druga – ta w której chciałam dowiedzieć się jak najwięcej o doświadczeniach klientek z moją marką.
- Czy pamiętasz w jaki sposób do mnie trafiłaś?
- W jakich miejscach masz ze mną kontakt? Instagram, Facebook, Podcast, Newsletter, Blog.
- Który z tych kanałów najbardziej Ci odpowiada?
- Czy pamiętasz jakieś treści, które szczególnie zapadły Ci w pamięć? Coś co szczególnie Cię zaciekawiło?
- Czy jest coś, co według Ciebie wyróżnia moja komunikację spośród konkurencji, dlaczego warto być w kontakcie z moją marką?
- Czy dłuższe treści merytoryczne np. posty z karuzelami na instagramie są dla Ciebie interesujące czy je pomijasz?
Część trzecia – ta w której chciała dowiedzieć się o doświadczeniach klientek z moim produktem.
- Jak długo zastanawiałaś się nad rozpoczęciem ze mną współpracy?
- Czy zastanawiałaś się nad jakąś konkurencyjną ofertą?
- Dlaczego się wahałaś? Co wreszcie skłoniło Cię do podjęcia decyzji?
- Założyłaś, że które z Twoich problemów rozwiążemy? Czy to się udało?
- Czy byłaś zadowolona ze współpracy ze mną? Jakbyś mogła coś zmienić, to co by to było?
- Z jakimi emocjami, myślami kończyłaś spotkania ze mną? Jak to wpływało na Twoją pracę?
- Czy poleciłabyś współpracę ze mną komuś znajomemu?
Jeśli rozmawiałam z klientką, która jeszcze nie skorzystała z mojej oferty, to pytałam:
- Czy w ogóle bierzesz pod uwagę współpracę ze mną, czy na tym etapie treści, które publikuję bezpłatnie są dla Ciebie wystarczające?
- Czy bierzesz w ogóle pod uwagę stworzenie strategii marketingowej, a jeśli tak, co to mogłoby Cię przekonać do pracy ze mną, skorzystania z mojej oferty?
- Czy moja oferta jest dla Ciebie zrozumiała? Czy cena na tym etapie Twojej działalności jest ok? A jeśli nie, to jaką kwotę byłabyś skłonna zainwestować?