Czym jest strategia marketingowa i z czego się składa?

Możliwe, że jesteś wśród osób, dla których ten tekst, to pierwszy kontakt z moim blogiem. Dość oczywistym może się wydawać, że to właśnie ten wpis powstał jako pierwszy. Może Cię zaskoczę, ale wcale tak nie jest. Jest to wpis numer 5. Tak, dopiero po napisaniu czterech tekstów wpadłam na to, że zdecydowana większość osób, która będzie trafiała na moją stronę, nie wie tak naprawdę czym są strategie marketingowe i komunikacyjne i nigdy takiej strategii nie widziała. Dlaczego tak będzie? Bo to nie jest blog dla ekspertów, dla osób zajmujących się zawodowo marketingiem (chyba, że dla tych, które dopiero startują w tej dziedzinie). To jest miejsce dla ludzi prowadzących swoje małe biznesy, którzy chcieliby się dowiedzieć, w jaki sposób mogą pozyskiwać więcej klientów.

Skoro już skończyłam manifestowy wstęp, to mogę przejść do meritum tego wpisu. Jeśli wpiszecie w wyszukiwarkę hasło: strategia marketingowa definicja, to otrzymacie 190 000 wyników. Nie wiem czy pod którymkolwiek z nich znaleźlibyście sformułowanie:

Jak to akademicko zabrzmiało. A tak w przełożeniu na nasze, to po prostu plan działania dla Twojej firmy. Dlaczego porównuję go do mapy? Zobaczmy to na przykładzie. Załóżmy, że Twoim celem jest zebranie 1000 obserwatorów na Instagramie. Bardzo doprecyzowany i policzalny cel. Możesz założyć, że wstajesz z łóżka w poniedziałek rano i zaczynasz prowadzić konto na Instagramie publikując tam treści. Cel bardzo określony, ale sposób realizacji już niekoniecznie. Czy w taki sposób osiągniesz swój cel? Jeśli tylko znasz Instagrama na tyle, żeby prowadzić tam działania komunikacyjne, to jest wysoce prawdopodobne, że eksperymentując z tematyką postów, hasztagami, itd. w końcu Ci się to uda. A teraz wyobraź sobie, że zakładasz sobie ten sam cel, ale zanim zaczniesz go realizować, to siadasz z kartką papieru (albo tabelą w excelu w zależności od tego co wolisz) i rozpisujesz sobie: do jakich osób chcesz dotrzeć, ile postów tygodniowo chcesz/możesz publikować, jaka będzie tematyka Twoich  postów, może jest coś u konkurencji czy możesz się czymś zainspirować, itd. 

Zastanów się przez chwilę – czy szanse na osiągnięcie celu nie stały się właśnie zdecydowanie większe? 

Strategia w oparciu o model trzech kręgów.

Myślę, że definicja już jest dla Ciebie w miarę jasna. Żeby nie przedłużać i nie przetrzymywać Cię przed ekranem dłużej niż 3 minuty, przejdę do dr ugiej części, czyli wskazania Ci, z czego się składa strategia. 

W zależności od eksperta, który je tworzy strategie będą się od siebie różnić – mając oczywiście wiele elementów wspólnych. Ja od lat tworzę strategię w swoim autorskim modelu trzech kręgów.

  • Pierwszy jest krąg analityczny, który składa się z: analizy konkurencji i sytuacji wyjściowej, badania grupy docelowej, analizy szans i zagrożeń. Częścią wspólną pomiędzy tym, a kolejnym kręgiem są cele firmy, a także benefity racjonalne i emocjonalne, którymi kieruje się klient. 
  • Krąg drugi, to krąg kreatywny, w którym tworzymy insight konsumencki i myśl przewodnią naszej kampanii – więcej na temat insightu i myśli przewodniej już wkrótce na blogu. Drugi krąg przechodzi w trzeci poprzez część wspólną, jaką jest określenie imperatywów komunikacyjnych, czyli zbioru najważniejszych zasad, którymi kierować się będziemy w komunikacji z naszym klientem. 
  • W ten sposób dochodzimy do kręgu trzeciego – narzędziowego, gdzie czekają nas już same praktyczne rozważania czyli określenie kanałów komunikacji (social media, strona blog, newsletter, itd.), opracowanie przykładowych treści (posty, zdjęcia, artykuły) i stworzenie harmonogramu działania na pierwszy kwartał/pół roku/rok.

Wydaje się skomplikowane? Rzućcie okiem na zdjęcie poniżej, starałam się Wam to zobrazować.

Model tworzenia strategii w oparciu o metodę trzech kręgów.


No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.